Zestaw konstrukcyjny SAMOLOT I zaliczany jest do grupy projektów z poziomu I. W przystępny i kreatywny sposób wprowadza uczniów w świat techniki. Pobudza ich ciekawość, wyobraźnię i wspomaga rozwój manualny. Zakres wiedzy i umiejętności praktycznych związanych z projektem SAMOLOT I dotyczy technologii obróbki drewna, materiałów drewnopochodnych, tworzyw sztucznych i stopów metali.
Efektem końcowym projektu jest samolot rzucany - "rzutek", do puszczania z ręki na sali gimnastycznej, na świeżym powietrzu na boisku, w parku, czy łące.
1. Imadło
2. Młotek
3. Piła mała naprężna
4. Wiertarka
5. Statyw
6. Imadło maszynowe
7. Okulary ochronne
8. Komplet wierteł
9. Płaskoszczypy uniwersalne
10. Mikroszczypce
11. Nożyczki
12. Nożyk
13. Klej stolarski
14. Przymiar kątowy
15. Linijka
16. Ołówek
17. Cyrkiel
18. Papier ścierny
19. Skrzynka narzędziowa
20. Podkładka ochroonna na ławkę z płyty HDF
21. Instrukcje BHP
Film technologiczny Samolot I obrazuje w jakości HD wszystkie czynności począwszy od trasowania poprzez pracę poszczególnymi narzędziami i urządzeniami, a kończąc na montażu poszczególnych elementów projektu w gotową konstrukcję. Wykorzystywać go można na każdej lekcji związanej z pracą nad projektem. Film został tak przygotowany, że nauczyciel ma możliwość wyboru pokazu czynności technologicznej wykonywanej przez uczniów na danej lekcji. Wyboru dokonuje się na podstawie głównego menu, do którego dostęp jest z poziomu każdej sekwencji filmowej. Kolejnym ułatwieniem jest możliwość zatrzymania projekcji w dowolnym momencie oraz cofnięcia w wybrane miejsce.
Opracowanie dla ucznia składa się z kilkunastu kart pracy spakowanych w tekturowej teczce. Pierwsze karty to: strona tytułowa, regulamin pracowni technicznej, kontrakt oraz spis materiałów do realizowanego projektu. Pozostała cześć to karty technologiczne. Karty te dotyczą części składowych (tzw. podprojektów) Samolotu I oraz jego montażu.
Każdą kartę technologiczną opracowano według tego samego wzoru. Projekt karty pracy wymusza: stosowanie podstawowych procedur charakterystycznych dla działań technologicznych, przestrzeganie zasad zgodnych z podpisanym regulaminem i przepisami BHP oraz stosowanie zachowań zgodnych z podpisanym kontraktem. Dodatkowo na kartach pracy są miejsca do wystawiania ocen.
Karty pracy dla nauczyciela składają się z kart pracy, które otrzymują uczniowie oraz dodatkowych kart, obrazujących „krok po kroku” trasowanie oraz pozostałe czynności technologiczne, dotyczące wykonania poszczególnych podprojektów oraz montażu Samolotu I.
Karty pracy „krok po kroku” oraz karty pracy dotyczące montażu nauczyciel może kopiować i wykorzystywać jako wsparcie dla uczniów w czasie pracy nad projektem.