JAWI logo   

Skuteczne metody nauczania

loader

close

Ta strona niedługo przestanie istnieć. Nowa strona jest dostępna pod adresem https://www.jawiedu.pl/

Projekt edukacyjny "Trójkołowiec"




Projekt „Trójkołowiec” zaliczany jest do grupy projektów poziomu trzeciego, przeznaczonych dla uczniów, którzy wcześniej wykonali wybrany projekt z poziomu pierwszego i drugiego. Efektem końcowym projektu jest pojazd napędzany silniczkiem elektrycznym. Projekt „trójkołowiec” to konstrukcja złożona z kilku elementów. Konstrukcją nośną pojazdu jest rama wykonana z listew drewnianych połączonych dwoma elementami wykonanymi ze sklejki. W części przedniej ramy jest zamocowany silniczek elektryczny, natomiast w części tylniej bateria i włącznik. Na samym przodzie modelu umieszczone jest pojedyńcze kółko. Dwa koła napędzające model umieszczone są w tylnej części pojazdu. Napęd z silniczka na koła przenoszony jest za pomoca przekładni pasowej dwustopniowej. W celu ograniczernia tarcia na osiach kół, w modelu zastosowano łożyska ślizgowe wykonane z prętów stalowych oraz z rurek z aluminiowych nitów.

Projekt ten umożliwia praktyczną realizację treści związanych z podstawą nauczania techniki na poziomie szkoły podstawowej. Zakres wiedzy i umiejętności praktycznych związanych z projektem trójkołowca dotyczy montażu elektrycznego oraz technologii obróbki drewna, materiałów drewnopochodnych, metali, stopów metali, tworzyw sztucznych oraz połączeń rozłącznych i nierozłącznych różnych materiałów. Czas zaplanowany na realizację projektu wynosi 30 jednostek lekcyjnych. Cały projekt jest podzielony na dziesięć podprojektów.

Projekt trójkołowca daje możliwości zastosownia własnych rozwiazań w zakresie projektownia przekładni, co umożliwia uzyskanie wiekszych predkości. Projekt można zakończyć wyścigmi zorganizownymi na boisku szkolnym.

Materiały do realizacji projektu edukacyjnego "Trójkołowiec"

leftright
  1. Sklejka 5 mm x 80 mm x 300 mm szt.1
  2. Sklejka 5 mm x 80 mm x 45 mm szt.1
  3. Litwa sosnowa 10 mm x 5 mm x 180 mm szt.2
  4. Tworzywo PCV 6 mm x 70 mm x 220 mm szt. 1
  5. Tworzywo PCV 6 mm x 60 mm x 130 mm szt. 1
  6. Tworzywo PCV 6 mm x 25 mm x 30 mm szt. 1
  7. Tworzywo PCV 6 mm x 20 mm x 30 mm szt.1
  8. Tworzywo PCW 3 mm x 20 mm x 100 mm szt. 1
  9. Tworzywo PCW 3 mm x 10 mm x 60 mm szt. 1
  10. Rurka z tworzywa termokurczliwego ø3 mm x 250 mm szt. 1
  11. Drut stalowy cynkowany ø1,5 mm x 250 mm szt. 1
  12. Pręt stalowyø2 mm x 330 mm szt. 2
  13. Pręt mosiężny ø2 mm x 70 mm szt. 1
  14. Nit aluminiowyø4 mm x 30 mm szt. 4
  15. Nit aluminiowy ø4 mm x 18 mm szt. 3
  16. Nit aluminiowy ø4 mm x 12 mm szt. 3
  17. Wkręty do drewna średnica główki 3 mm x 10 mm szt. 2
  18. Gumki kauczukowe ø40 szt. 2
  19. Przewód elektryczny 0,35 mm2 x 150 mm szt. 1
  20. Podłącze do baterii 9 V szt. 1
  21. Silniczek 9 V szt. 1


Materiały do realizacji projektu edukacyjnego „Trójkołowiec” spakowane są w woreczku strunowym. Za dodatkową opłatą można zakupić specjalne kartonowe segregatory, które umożliwiają wygodne przechowywanie woreczków z materiałami np. na półce.
 

 

Narzędzia i urządzenia do relizacji projektu edukacyjnego "Trójkołowiec"

leftright

1. Imadło
2. Młotek
3. Płaskoszczypy uniwersalne
4. Pilnik płaski do metalu
5. Piła mała naprężna
6. Śrubokręt
7. Nożyk
8. Wiertarka kolumnowa
10. Imadło maszynowe do mocowania materiału w czasie wiercenia otworów
11. Komplet wierteł do drewna (od ø3 mm do ø10 mm)
12. Wiertło do metalu o średnicy ø2 mm
13. Wiertło do metalu ø2,5 mm
14. Wiertło o średnicy ø1,5 mm
15. Okulary ochronne
16. Linijka stalowa
17. Przymiar kątowy stalowy
18. Cyrkiel
19. Ołówek
20. Świeczka
21. Papier ścierny
22. Klej wikol
23. Aplikator (pistolet) gorącego kleju
24. Ściągacz do izolacji
25. Klej (tworzywo)
26. Podkładka ochronna wykonana z płyty HDF (350 mm x 500 mm) na ławkę
27. Instrukcja BHP – Obsługa wiertarki elektrycznej
28. Instrukcja BHP – Praca narzędziami do obróbki ręcznej
29. Instrukcja udzielania pierwszej pomocy
30. Skrzynka narzędziowa

Narzędzia do obróbki ręcznej spakowane są w plastikowej skrzynce.

Film edukacyjny

Film technologiczny „Trójkołowiec” obrazuje, w jakości HD wszystkie czynności począwszy od trasowania poprzez pracę poszczególnymi narzędziami i urządzeniami, a kończąc na montażu poszczególnych elementów projektu w gotową konstrukcję. Wykorzystywać go można na każdej lekcji związanej z pracą nad projektem. Film został tak przygotowany, że nauczyciel ma możliwość wyboru pokazu czynności technologicznej wykonywanej przez uczniów na danej lekcji. Wyboru dokonuje się na podstawie głównego menu, do którego dostęp jest z poziomu każdej sekwencji filmowej. Kolejnym ułatwieniem jest możliwość zatrzymania projekcji w dowolnym momencie oraz cofnięcia w wybrane miejsce.

leftright

Opracowanie dla ucznia składa się z 18 kart pracy spakowanych w kartonowej teczce. Pierwsze pięć kart to: strona tytułowa, regulamin pracowni technicznej, kontrakt, spis materiałów do realizowanego projektu oraz spis narzędzi. Pozostała cześć to karty technologiczne. Karty te dotyczą części składowych (tzw. podprojektów) trójkołowca.

Każdą kartę technologiczną opracowano według tego samego wzoru. Projekt karty pracy wymusza: stosowanie podstawowych procedur charakterystycznych dla działań technologicznych, przestrzeganie zasad zgodnych z podpisanym regulaminem i przepisami BHP oraz stosowanie zachowań zgodnych z podpisanym kontraktem. Karty pracy są miejscem wystawiania ocen.

leftright

Opracowanie dla nauczyciela składa się z 45 kart pracy spakowanych w specjalnej teczce. Część kart pracy jest taka sama, jaką otrzymuje uczeń. Dodatkowo opracowanie to zawiera: karty ze wskazówkami dotyczącymi rysunku technicznego, karty z testami rysunkowymi, karty, które obrazują „krok po kroku” trasowanie oraz pozostałe czynności technologiczne dotyczące wykonania poszczególnych podprojektów (części składowych „Trójkołowca”) oraz karty, które obrazują montaż mechaniczny i elektryczny trójkołowca.

Karty pracy „krok po kroku” oraz karty pracy dotyczące montażu nauczyciel może kopiować i wykorzystywać jako wsparcie dla uczniów w czasie pracy nad projektem. Natomiast testy rysunkowe to dodatkowe ćwiczenia, które nauczyciel może przydzielić uczniom, którzy szybciej wykonają przydzielone na lekcji zadanie praktyczne.