Projekt ,,Katamaran” zaliczany jest do grupy projektów poziomu trzeciego, przeznaczonych dla uczniów, którzy wcześniej wykonali wybrany projekt z poziomu pierwszego i drugiego. Efektem końcowym projektu jest pływający katamaran z żaglem. Konstrukcja katamaranu składa się z pokładu górnego, pokładu dolnego, miecza, steru, masztu, drewnianych elementów ożaglowania, dwóch żagli oraz podstawy katamaranu. Dodatkowymi elementami są butelki, które pełnią rolę pływaków, otwierają tematykę dotyczącą ochrony środowiska i recyklingu. Butelki do projektu uczniowie muszą pozyskać sami.
Projekt umożliwia praktyczną realizację treści związanych z podstawą nauczania techniki na poziomie szkoły podstawowej. Zakres wiedzy i umiejętności praktycznych związanych z projektem Katamaran dotyczy technologii obróbki drewna, materiałów drewnopochodnych, metali, stopów metali, tworzyw sztucznych oraz połączeń rozłącznych i nierozłącznych różnych materiałów oraz szycia ręcznego materiałów włókienniczych. Czas zaplanowany na realizację projektu wynosi 30 jednostek lekcyjnych. Cały projekt jest podzielony na dziewięć podprojektów.
Autorska koncepcja projektu kieruje go do uczniów starszych klas szkoły podstawowej. Nawiązuje on treścią do realizowanego projektu „Łódka” z poziomu pierwszego i może być traktowany jako jego swoiste rozwinięcie. W swych podstawach odwołuje się do opanowanej już przez ucznia podstawowej wiedzy z zakresu materiałoznawstwa, rysunku technicznego i metod obróbki oraz łączenia różnych materiałów. Tematyka projektu wpisuje się w „modelarski” nurt twórczości technicznej uczniów, daje, więc duże możliwości rozwijania zainteresowań uczniów w tym kierunku.
Materiały do realizacji projektu edukacyjnego ,,Katamaran” spakowane są w woreczku strunowym. Za dodatkową opłatą można zakupić specjalne kartonowe segregatory, które umożliwiają wygodne przechowywanie woreczków z materiałami np. na półce.
Narzędzia do obróbki ręcznej spakowane są w plastikowej skrzynce.
Film technologiczny „Katamaran” obrazuj,e w jakości HD wszystkie czynności począwszy od trasowania poprzez pracę poszczególnymi narzędziami i urządzeniami, a kończąc na montażu poszczególnych elementów projektu w gotową konstrukcję. Wykorzystywać go można na każdej lekcji związanej z pracą nad projektem. Film został tak przygotowany, że nauczyciel ma możliwość wyboru pokazu czynności technologicznej wykonywanej przez uczniów na danej lekcji. Wyboru dokonuje się na podstawie głównego menu, do którego dostęp jest z poziomu każdej sekwencji filmowej. Kolejnym ułatwieniem jest możliwość zatrzymania projekcji w dowolnym momencie oraz cofnięcia w wybrane miejsce.
Opracowanie dla ucznia składa się z 20 kart pracy spakowanych w kartonowej teczce. Pierwsze pięć kart to: strona tytułowa, regulamin pracowni technicznej, kontrakt, spis materiałów do realizowanego projektu oraz spis narzędzi. Pozostała cześć to karty technologiczne. Karty te dotyczą części składowych ( tzw. podprojektów) katamaranu oraz jego montażu mechanicznego. Każdą kartę technologiczną opracowano według tego samego wzoru.
Projekt karty pracy wymusza stosowanie podstawowych procedur charakterystycznych dla działań technologicznych, przestrzeganie zasad zgodnych z podpisanym regulaminem i przepisami BHP oraz stosowanie zachowań zgodnych z podpisanym kontraktem. Karty pracy są miejscem wystawiania ocen.
Opracowanie dla nauczyciela składa się z 53 kart pracy spakowanych w specjalnej teczce. Część kart pracy jest taka sama, jaką otrzymuje uczeń. Dodatkowo opracowanie to zawiera: karty ze wskazówkami dotyczącymi rysunku technicznego, karty z testami rysunkowymi, karty, które obrazują „krok po kroku” trasowanie oraz pozostałe czynności technologiczne dotyczące wykonania poszczególnych podprojektów (części składowych katamaranu) oraz karty, które obrazują montaż mechaniczny katamaranu.
Karty pracy „krok po kroku” oraz karty pracy dotyczące montażu nauczyciel może kopiować i wykorzystywać jako wsparcie dla uczniów w czasie pracy nad projektem. Natomiast testy rysunkowe to dodatkowe ćwiczenia, które nauczyciel może przydzielić uczniom, którzy szybciej wykonają przydzielone na lekcji zadanie praktyczne.