Projekt ,,Sygnalizator świetlny” zaliczany jest do grupy projektów poziomu drugiego, przeznaczonych dla uczniów, którzy wcześniej wykonali wybrany projekt z poziomu pierwszego. Umożliwia praktyczną realizację treści związanych z podstawą nauczania techniki na poziomie szkoły podstawowej. Efektem końcowym projektu jest model sygnalizatora świetlnego. Konstrukcja sygnalizatora złożona jest z masztu, tarczy z gniazdami diod LED, podstawy, uchwytów baterii R6, nóżek, przelotek do przewodów elektrycznych oraz włącznika.
Zakres wiedzy i umiejętności praktycznych związanych z projektem ,,Sygnalizatora świetlnego” dotyczy montażu elektrycznego i technologii obróbki: metali, drewna, materiałów drewnopochodnych, tworzyw sztucznych oraz połączeń rozłącznych i nierozłącznych różnych materiałów. Czas zaplanowany na realizację projektu wynosi 25 jednostek lekcyjnych. Cały projekt jest podzielony na sześć podprojektów.
Projekt ten charakteryzuje się dużym potencjałem innowacyjnym przydatnym podczas pracy z uczniami uzdolnionymi technicznie. Można zaproponować uczniom na przykład wykonanie modelu obejmującego kompletne skrzyżowanie drogowe wyposażone w sygnalizację świetlną i taką modyfikację obwodów elektrycznych, by uzyskać skoordynowane zmiany stanu sygnalizatorów, zgodnie z zasadami działania rzeczywistego systemu.
Materiały do realizacji projektu edukacyjnego „Sygnalizator świetlny” spakowane są w woreczku strunowym. Za dodatkową opłatą można zakupić specjalne kartonowe segregatory, które umożliwiają wygodne przechowywanie woreczków z materiałami np. na półce.
Film technologiczny „Sygnalizator świetlny” obrazuje, w jakości HD wszystkie czynności począwszy od trasowania poprzez pracę poszczególnymi narzędziami i urządzeniami, a kończąc na montażu poszczególnych elementów projektu w gotową konstrukcję. Wykorzystywać go można na każdej lekcji związanej z pracą nad projektem. Film został tak przygotowany, że nauczyciel ma możliwość wyboru pokazu czynności technologicznej wykonywanej przez uczniów na danej lekcji. Wyboru dokonuje się na podstawie głównego menu, do którego dostęp jest z poziomu każdej sekwencji filmowej. Kolejnym ułatwieniem jest możliwość zatrzymania projekcji w dowolnym momencie oraz cofnięcia w wybrane miejsce.
Opracowanie dla ucznia składa się z 15 kart pracy spakowanych w kartonowej teczce. Pierwsze pięć kart to: strona tytułowa, regulamin pracowni technicznej, kontrakt, spis materiałów do realizowanego projektu oraz spis narzędzi. Pozostała cześć to karty technologiczne. Karty te dotyczą części składowych (tzw. podprojektów) sygnalizatora oraz jego montażu.
Każdą kartę technologiczną opracowano według tego samego wzoru. Projekt karty pracy wymusza: stosowanie podstawowych procedur charakterystycznych dla działań technologicznych, przestrzeganie zasad zgodnych z podpisanym regulaminem i przepisami BHP oraz stosowanie zachowań zgodnych z podpisanym kontraktem. Karty pracy są miejscem wystawiania ocen.
Opracowanie dla nauczyciela składa się z 31 kart pracy spakowanych w specjalnej teczce. Część kart pracy jest taka sama, jaką otrzymuje uczeń. Dodatkowo opracowanie to zawiera: karty ze wskazówkami dotyczącymi rysunku technicznego, karty z testami rysunkowymi, karty, które obrazują „krok po kroku” trasowanie oraz pozostałe czynności technologiczne dotyczące wykonania poszczególnych podprojektów (części składowych) oraz karty, które obrazują montaż sygnalizatora.
Karty pracy „krok po kroku” oraz karty pracy dotyczące montażu nauczyciel może kopiować i wykorzystywać jako wsparcie dla uczniów w czasie pracy nad projektem. Natomiast testy rysunkowe to dodatkowe ćwiczenia, które nauczyciel może przydzielić uczniom, którzy szybciej wykonają przydzielone na lekcji zadanie praktyczne.