Projekt „Skrzat” zaliczany jest do grupy projektów poziomu pierwszego, przeznaczonych dla uczniów, którzy po raz pierwszy pracują metoda projektów z wykorzystaniem zestawów edukacyjnych JAWI. Umożliwia praktyczną realizację treści związanych z podstawą nauczania techniki na poziomie szkoły podstawowej. Efektem końcowym projektu jest długopis ozdobiony kolorową dzianiną zakończoną pomponem oraz stojak na długopisy w kształcie skrzata. Aby wykonać ozdobne elementy z włóczki akrylowej, pompony na długopis i konstrukcję w postaci skrzata, uczeń musi wykonać trzy przyrządy: kostkę dziewiarską, przyrząd do wykonywania pomponów oraz szydełko.
Cel tego projektu jest taki sam jak projektu "Wąż", jednak projekt "Skrzat" posiada większy stopień trudności podczas realizacji niektórych podprojektów. Dotyczy to wykonania tułowia z kończynami (konstrukcja złożona z drutu stalowego ocynkowanego i tworzywa PCW). Czas zaplanowany na realizację projektu wynosi 28 jednostek lekcyjnych. Projekt podzielony jest na dziesięć podprojektów.
Głównym celem projektu jest nie tylko realizacja treści obowiązujących w podstawie programowej zajęć technicznych, ale również poprawa sprawności manualnej uczniów oraz zminimalizowanie stresu, jaki towarzyszy im w czasie przejścia z nauczania zintegrowanego do klas starszych szkoły podstawowej.
Materiały do realizacji projektu edukacyjnego ,,Łódka” spakowane są w woreczku strunowym. Za dodatkową opłatą można zakupić specjalne kartonowe segregatory, które umożliwiają wygodne przechowywanie woreczków z materiałami np. na półce.
Opracowanie dla ucznia składa się z 16 kart pracy spakowanych w kartonowej teczce. Pierwsze pięć kart to: strona tytułowa, regulamin pracowni technicznej, kontrakt, spis materiałów do realizowanego projektu oraz spis narzędzi. Pozostała cześć to karty technologiczne. Karty te dotyczą części składowych (tzw. podprojektów) skrzata oraz jego montażu.
Każdą kartę technologiczną opracowano według tego samego wzoru. Projekt karty pracy wymusza stosowanie podstawowych procedur charakterystycznych dla działań technologicznych, przestrzeganie zasad zgodnych z podpisanym regulaminem i przepisami BHP oraz stosowanie zachowań zgodnych z podpisanym kontraktem. Karty pracy są miejscem wystawiania ocen.
Opracowanie dla nauczyciela składa się z 30 kart pracy spakowanych w specjalnej teczce. Część kart pracy jest taka sama, jaką otrzymuje uczeń. Dodatkowo opracowanie to zawiera: karty ze wskazówkami dotyczącymi rysunku technicznego, karty z testami rysunkowymi, karty, które obrazują „krok po kroku” trasowanie oraz pozostałe czynności technologiczne dotyczące wykonania poszczególnych pod projektów (części składowych) oraz karty, które obrazują montaż skrzata.
Karty pracy „krok po kroku” oraz karty pracy dotyczące montażu nauczyciel może kopiować i wykorzystywać jako wsparcie dla uczniów w czasie pracy nad projektem. Natomiast testy rysunkowe to dodatkowe ćwiczenia, które nauczyciel może przydzielić uczniom, którzy szybciej wykonają przydzielone na lekcji zadanie praktyczne.