Projekt ,,Marionetka” zaliczany jest do grupy projektów poziomu drugiego, przeznaczonych dla uczniów, którzy wcześniej wykonali wybrany projekt z poziomu pierwszego. Umożliwia praktyczną realizację treści związanych z podstawą nauczania techniki na poziomie szkoły podstawowej. Efektem końcowym projektu jest marionetka – lalka poruszana od góry za pomocą sznurków przymocowanych do tzw. krzyżaka. Każdy sznurek jest przymocowany do innej, oddzielnej części ciała marionetki, które przy ruchu krzyżaka są poruszane. Konstrukcja marionetki składa się z nóżek, rączek, głowy, ubranka, krzyżaka oraz wieszaka.
Projekt „Marionetka” nie tylko posiada nośnik wiedzy i umiejętności z zakresu realizacji treści obowiązujących w podstawie programowej, ale ma również właściwości terapeutyczne. Pracę włożoną w wykonanie poszczególnych elementów (realizacji kolejnych podprojektów) uwieńczoną montażem i powstaniem marionetki uczniowie nazywają "narodzeniem". Poruszając jej kończynami i dając jej swój głos uosabiają ją. Bardzo często po zakończeniu projektu odgrywają różnego typu wymyślone przez siebie scenki. Charakterystyczną cechą tego projektu jest możliwość demontażu wszystkich jego elementów. Uczeń ma możliwość modyfikacji projektu, co pozwala na tworzenie małych form teatralnych w domu i szkole. Uczniowie zainspirowani tym projektem mogą wykonywać podobnego typu prace na kółku teatralno-lalkarskim.
Czas zaplanowany na realizację projektu wynosi 28 jednostek lekcyjnych. Cały projekt jest podzielony na dwanaście podprojektów. Realizacja tego projektu może odbywać się nie tylko na zajęciach lekcyjnych, lecz także w ramach koła zainteresowań. Zakłada się, że przystępujący do realizacji projektu uczniowie posiadają już podstawową wiedzę dotyczącą zasad wymiarowania elementów i obróbki materiałów drzewnych, którą zdobyli na wcześniejszym etapie edukacji – np. mając za sobą wykonanie jednego z projektów dla klasy IV.
Materiały do realizacji projektu edukacyjnego ,,Marionetka” spakowane są w woreczku strunowym. Za dodatkową opłatą można zakupić specjalne kartonowe segregatory, które umożliwiają wygodne przechowywanie woreczków z materiałami np. na półce.
Film technologiczny ,,Marionetka” obrazuje w jakości HD wszystkie czynności począwszy od trasowania poprzez pracę poszczególnymi narzędziami i urządzeniami, a kończąc na montażu poszczególnych elementów projektu w gotową konstrukcję. Wykorzystywać go można na każdej lekcji związanej z pracą nad projektem. Film został tak przygotowany, że nauczyciel ma możliwość wyboru pokazu czynności technologicznej wykonywanej przez uczniów na danej lekcji. Wyboru dokonuje się na podstawie głównego menu, do którego dostęp jest z poziomu każdej sekwencji filmowej. Kolejnym ułatwieniem jest możliwość zatrzymania projekcji w dowolnym momencie oraz cofnięcia w wybrane miejsce.
Opracowanie dla ucznia składa się z 18 kart pracy spakowanych w kartonowej teczce. Pierwsze pięć kart to: strona tytułowa, regulamin pracowni technicznej, kontrakt, spis materiałów do realizowanego projektu oraz spis narzędzi. Pozostała cześć to karty technologiczne. Karty te dotyczą części składowych (tzw. podprojektów) marionetki oraz jej montażu.
Każdą kartę technologiczną opracowano według tego samego wzoru. Projekt karty pracy wymusza: stosowanie podstawowych procedur charakterystycznych dla działań technologicznych, przestrzeganie zasad zgodnych z podpisanym regulaminem i przepisami BHP oraz stosowanie zachowań zgodnych z podpisanym kontraktem. Karty pracy są miejscem wystawiania ocen.
Opracowanie dla nauczyciela składa się z 38 kart pracy spakowanych w specjalnej teczce. Część kart pracy jest taka sama, jaką otrzymuje uczeń. Dodatkowo opracowanie to zawiera: karty ze wskazówkami dotyczącymi rysunku technicznego, karty z testami rysunkowymi, karty, które obrazują „krok po kroku” trasowanie oraz pozostałe czynności technologiczne dotyczące wykonania poszczególnych podprojektów (części składowych) oraz karty, które obrazują montaż marionetki.
Karty pracy „krok po kroku” oraz karty pracy dotyczące montażu nauczyciel może kopiować i wykorzystywać jako wsparcie dla uczniów w czasie pracy nad projektem. Natomiast testy rysunkowe to dodatkowe ćwiczenia, które nauczyciel może przydzielić uczniom, którzy szybciej wykonają przydzielone na lekcji zadanie praktyczne.