Projekt ,,Owad III” zaliczany jest do grupy projektów poziomu czwartego, przeznaczonych dla uczniów, którzy wcześniej wykonali wybrany projekt z poziomu pierwszego i drugiego oraz wypracowali możliwość realizacji projektów o skomplikowanej konstrukcji. Jego efektem końcowym jest maskotka świecąca oczami wykonana w formie owada z dzianiny usztywnionej konstrukcją stalową połączoną z elementami z tworzyw sztucznych. Do wykonania dzianin należy wykonać dwa przyrządy (kostkę dziewiarską i szydełko). Prosty obwód elektroniczny powodujący świecenie oczu owada montuje się łącząc elementy elektroniczne przewodami za pomocą tworzyw termokurczliwych. Projekt podzielony jest na dziewięć podprojektów.
Projekt ten umożliwia praktyczną realizację treści związanych z podstawą nauczania techniki na poziomie szkoły podstawowej. Zakres wiedzy i umiejętności praktycznych związanych z projektem ,,Owad III” dotyczy technologii obróbki tworzyw sztucznych, metali, materiałów drewnopochodnych, montażu prostych obwodów elektronicznych oraz wykonywania prostych form dziewiarskich. Czas zaplanowany na realizacje projektu wynosi 30 jednostek lekcyjnych.
Projekt „Owad III” ukierunkowany jest przede wszystkim na zapoznanie uczniów z problematyką elementów i obwodów elektronicznych. Ze względu na układ elektroniczny jest to najprostszy projekt edukacyjny z serii Owad i zalecany jest dla początkujących. Ponadto w ramach tego projektu kształtuje się u uczniów umiejętności tworzenia małych form dziewiarskich.
Materiały do realizacji projektu edukacyjnego ,,Łódka” spakowane są w woreczku strunowym. Za dodatkową opłatą można zakupić specjalne kartonowe segregatory, które umożliwiają wygodne przechowywanie woreczków z materiałami np. na półce.
Narzędzia do obróbki ręcznej spakowane są w plastikowej skrzynce.
Film technologiczny „Owad III” obrazuje, w jakości HD wszystkie czynności począwszy od trasowania poprzez pracę poszczególnymi narzędziami i urządzeniami, a kończąc na montażu poszczególnych elementów projektu w gotową konstrukcję. Wykorzystywać go można na każdej lekcji związanej z pracą nad projektem. Film został tak przygotowany, że nauczyciel ma możliwość wyboru pokazu czynności technologicznej wykonywanej przez uczniów na danej lekcji. Wyboru dokonuje się na podstawie głównego menu, do którego dostęp jest z poziomu każdej sekwencji filmowej. Kolejnym ułatwieniem jest możliwość zatrzymania projekcji w dowolnym momencie oraz cofnięcia w wybrane miejsce.
Opracowanie dla ucznia składa się z 17 kart pracy spakowanych w kartonowej teczce. Pierwsze pięć kart to: strona tytułowa, regulamin pracowni technicznej, kontrakt oraz spis materiałów do realizowanego projektu. Pozostała cześć to karty technologiczne. Karty te dotyczą części składowych ( tzw. podprojektów) owada III oraz jego montażu mechanicznego i elektronicznego.
Każdą kartę technologiczną opracowano według tego samego wzoru. Projekt karty pracy wymusza: stosowanie podstawowych procedur charakterystycznych dla działań technologicznych , przestrzeganie zasad zgodnych z podpisanym regulaminem i przepisami BHP oraz stosowanie zachowań zgodnych z podpisanym kontraktem. Karty pracy są miejscem wystawiania ocen.
Opracowanie dla nauczyciela składa się z 33 kart pracy spakowanych w specjalnej teczce. Część kart pracy jest taka sama, jaką otrzymuje uczeń. Dodatkowo opracowanie to zawiera: karty ze wskazówkami dotyczącymi rysunku technicznego, karty z testami rysunkowymi, karty, które obrazują ,,krok po kroku” trasowanie oraz pozostałe czynności technologiczne dotyczące wykonania poszczególnych podprojektów (części składowych owada III) oraz karty, które obrazują montaż mechaniczny i elektroniczny owada III.
Karty pracy,,krok po kroku” oraz karty pracy dotyczące montażu nauczyciel może kopiować i wykorzystywać jako wsparcie dla uczniów w czasie pracy nad projektem. Natomiast testy rysunkowe to dodatkowe ćwiczenia, które nauczyciel może zadać uczniom, którzy szybciej wykonają przydzielone na lekcji zadanie praktyczne.