Projekt ,,Owad II” zaliczany jest do grupy projektów poziomu piatego, przeznaczonych do realizacji na zajęciach pozalekcyjnych (kółkach technicznych). Efektem końcowym projektu jest matryca do montażu prostych układów elektronicznych w kształcie owada. Konstrukcja owada składa się z podstawy matrycy elektronicznej (korpus owada), matrycy elektronicznej (grzbiet owada), odnóży owada oraz przyrządów (do wciskania gwoździ, do skręcania łączówek i do formowania łączówek). Układem elektronicznym, który w ramach tego projektu uczeń montuje, jest multiwibrator sterujący oczyma owada (diodami LED).
Zakres wiedzy i umiejętności praktycznych związanych z projektem ,,Owad” dotyczy technologii obróbki tworzyw sztucznych, metali, drewna raz montażu prostych układów elektronicznych. Czas zaplanowany na realizacje projektu wynosi 30 jednostek lekcyjnych. Cały projekt jest podzielony na dziesięć podprojektów.
Projekt „Owad II” ukierunkowany jest przede wszystkim na zapoznanie uczniów z problematyką elementów i obwodów elektronicznych. Ze względu na prosty układ elektroniczny jest to najprostszy projekt edukacyjny z serii Owad i zalecany jest dla uczniów rozpoczynajacyh swoją działalność w zakresie elektroniki.
Podstawowa koncepcja, na której oparte są projekty z serii „Owad”, to znaczy wykorzystanie perforowanej matrycy montażowej i łączenie na niej elementów elektronicznych za pomocą łączówek z pominięciem innych technik takich, jak np. lutowanie, daje nauczycielowi szerokie możliwości realizacji z uczniami różnorodnych projektów elektronicznych.
Materiały do realizacji projektu edukacyjnego ,,Owad II” spakowane są w woreczku strunowym. Za dodatkową opłatą można zakupić specjalne kartonowe segregatory, które umożliwiają wygodne przechowywanie woreczków z materiałami np. na półce.
Narzędzia do obróbki ręcznej spakowane są w plastikowej skrzynce.
Opracowanie dla ucznia składa się z 17 kart pracy spakowanych w kartonowej teczce. Pierwsze pięć kart to: strona tytułowa, regulamin pracowni technicznej, kontrakt oraz spis materiałów do realizowanego projektu. Pozostała cześć to karty technologiczne. Karty te dotyczą części składowych (tzw. podprojektów) owada oraz jego montażu mechanicznego. Każdą kartę technologiczną opracowano według tego samego wzoru.
Projekt karty pracy wymusza: stosowanie podstawowych procedur charakterystycznych dla działań technologicznych , przestrzeganie zasad zgodnych z podpisanym regulaminem i przepisami BHP oraz stosowanie zachowań zgodnych z podpisanym kontraktem. Karty pracy są miejscem wystawiania ocen.
Opracowanie dla nauczyciela składa się z 34 kart pracy spakowanych w specjalnej teczce. Część kart pracy jest taka sama, jaką otrzymuje uczeń. Dodatkowo opracowanie to zawiera: karty ze wskazówkami dotyczącymi rysunku technicznego, karty z testami rysunkowymi, karty, które obrazują ,,krok po kroku” trasowanie oraz pozostałe czynności technologiczne dotyczące wykonania poszczególnych podprojektów (części składowych owada II) oraz karty, które obrazują montaż mechaniczny i elektroniczny owada II.
Karty pracy ,,krok po kroku” oraz karty pracy dotyczące montażu nauczyciel może kopiować i wykorzystywać jako wsparcie dla uczniów w czasie pracy nad projektem. Natomiast testy rysunkowe to dodatkowe ćwiczenia, które nauczyciel może zadać uczniom, którzy szybciej wykonają przydzielone na lekcji zadanie praktyczne.